Czy wiesz, że… ??

• Dlaczego warto zmieniać opony na zimowe?

Wielu ludzi nie jest świadoma jak ważna jest zmiana opon z letnich na zimowe i na odwrót. Jedną z kluczowych różnic między tymi oponami jest materiał, z którego zostały wykonane. Konkretniej – zawartość krzemionki i kauczuku. W oponach zimowych tych surowców jest więcej dzięki, czemu nawet przy niższych temperaturach (poniżej 70C) opony zachowują swoją elastyczność, a co za tym idzie lepiej przylegają do powierzchni.
Ponadto obie opony różnią się bieżnikiem. Zimowa struktura jest głębsza i poprzecinana tzw. lamelkami (drobnymi, głębokimi nacięciami), co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym.

• Kiedy zmienić opony na zimowe?

Czy teza, że opony należy zmieniać na zimowe kiedy pojawi się śnieg jest słuszna?
Absolutnie nie, eksperci twierdzą, że opony należy zmienić po kilku dniach gdy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 70C. Ale to nie wszystko, powinniśmy też zwrócić uwagę w jakich godzinach korzystamy z samochodu.

• Co się kryje pod pojęciem opony całorocznej ?

Opony letnie mają gładką budowę bieżnika i szerokie rowki. Sprawdzają się przy jeździe po suchej i mokrej nawierzchni. Tworzywo, z którego są wykonane powinno być twarde i odporne na wysokie temperatury. To zupełnie inaczej niż zimowe, których struktura jest mocno porowata (posiadają lamele), a mieszanka musi być miękka i elastyczna. Skoro te kwestie są tak różne to czy da się je połączyć? W odpowiedzi na to pytanie technolodzy stworzyli tzw. opony całoroczne. Są to opony posiadające lamele (ale mniej niż opona zimowa) i strukturę bardziej miękką niż letnie.
Czy jednak takie kompromisowe opony są dobre? Porównanie zimowych i całorocznych zawiera poniższa tabelka, wnioski wysnujcie sami:

untitled-1

 

• Jak czytać oznaczenia na oponach ?

Pierwsze co nasuwa się przy temacie opon jest rozmiar. Zapis „205/55 R16” czytamy: średnica felgi – R16, szerokość opony – 205 (wartość w milimetrach), profil opony – 55.
Kolejnym ważnym parametrem jest indeks maksumalnej nośności i prędkości, którą przewiduje producent dla danej opony. Zazwyczaj są to dwie cyfry i litera, np. 94H. (hiperłącze do tabelek do takich jak tu:https://www.motointegrator.pl/poradnik/opony-i-felgi/jak-czytac-oznaczenia-na-oponach/)
Na każdej oponie możemy znaleźć również datę jej produkcji. Jest to zapis zaczynający się od słowa DOT. np. DOT2116, co oznacza, że produkt został wyprodukowany w 21 tygodniu 2016 roku.
Parę podstawowych oponowych oznaczeń:

• wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) – wskaźnik zużycia, pokazuje ile opona może się zużyć, czyli kiedy nie powinno się już jej używać (występuje w 6 miejscach na oponie).

• M+S (Mud and Snow) – czyli najprościej opona, która powinna się sprawdzić w błocie i śniegu. Takie oznaczenie najczęściej można spotkać na oponach zimowych i całorocznych. Zapis ten jednak nie oznacza, że są to opony zimowe, bądź całoroczne.

• ECE, e, E – EconomicCommision of Europe – oznacza, że dana opona jest dopuszczona do stosowania w krajach Uni Eupopejskiej.

• MFS, RFP, FR, FP – istnienie specjalnego zgrubienia przy stopce opony, zwanego rantem ochronnym felgi.

• XL, RF, EXL, RFD, REF, REINF – opona wzmocniona

TROCHĘ CIEKAWOSTEK:

• opony wymieniamy zawsze parami, przednia od tylnej pary mogą się różnić
• nie zakładamy opon starszych niż 7 lat, nawet jeśli są nieużywane, gdyż guma parcieje i traci swoje właściwości.
• każda opona ma swój ogranicznik
• korzystniejsze jest pompowanie kół azotem, gdyż azot jest bardziej stabilny i nie reaguje na zmiany temperatury, nie rozszerza się.
• przy każdej wymianie opon powinno się wyważyć i dopompować wszystkie koła, gdyż powietrze może uciekać,
• dobrym pomysłem jest oddzielny komplet felg zimowych i letnich, gdyż zmiana samych opon, bez felg, dwa razy w roku bardzo niszczy opony, felgi i zawory, oraz czujniki ciśnienia.
• Posmarowanie gwintów śrub / szpilek oraz piasty smarem zapobiegnie ich zapieczeniu się, dzięki czemu będzie można łatwo później je odkręcić.
• Zaleca się po wymianie kół ponownie sprawdzić, czy nie poluzowały się nakrętki, najlepiej ten zabieg wykonać po przejechaniu około 50 km.